TRÅDLØFT

Det finnes to overordnede trådtyper. Den ene typen er lange tråder som brukes til ansiktsløft, øyenbryn og hals. Den andre typen består av små kollagentråder på 2 – 5 cm. som brukes i områder med tapt volum i huden. F.eks. nasolabiale linjer, pannen, omkring øynene, halsen med mer. Denne type tråd bygger kollagen i huden.

Trådløft er en teknikk som går ut på å stramme opp løs hud i ansiktet, ved hjelp av spesialdesignede tråder. Dette er en behandlingsmetode som har vært brukt i flere år og det finnes forskjellige type tråder og produsenter.

Trådene er oppløselige, og det tar ca. 18 måneder før de sakte begynner og løse seg opp. I løpet av den tiden sitter de i huden og stimulerer pasientens egen kollagenproduksjon, slik at huden blir fastere selv etter at trådene er oppløst.

Ofte er det behov for 2 – 6 tråder på hver side av ansiktet. Et hvert løft avhenger av alder og slapphet i huden.

Effekten av trådløftet er forventet å vare i ca. 3-5 år. Resultatet og varigheten avhenger av alder og andre faktorer, men det er mulig å sette nye tråder så ofte det er ønskelig.

Behandlingen passer for alle som er plaget av moderat løs hud i ansikt, kinn og/eller uskarp/slapp kjevelinje med mer.

Det er mulig å kombinere trådløft med andre typer injeksjoner som filler og botox, for å optimalisere resultatet.

Ta gjerne en dusj før behandlingen. Det kan være lurt å spis og drikke før du kommer til behandlingen. Det er også mulig å ta en parracet på forhånd for å redusere smerten.

Behandlingen gjennomføres med lokalbedøvelse.

Behandlingen innebærer et lite inngrep og klassifiseres som minimalt invasivt.

Området som skal behandles renses, og under sterile forhold innføres trådene med kanyler, via et lite hull under huden.

Når kanylen er nådd nedre festepunkt ,festes tråden og kanylen trekkes ut, mens tråden blir igjen i huden. Tråden har mothaker som gjør at den blir festet fast i underhuden. Når tråden ligger på plass kan tråden justeres slik at man får det resultatet man ønsker. Behandlingen kan oppleves som ubehagelig, men er vanligvis ikke smertefull.

Prosedyren tar ca. 60 minutter og utføres kun av lege. Det blir ingen arr etterpå, og man kan gå på jobb igjen etter 1-2 dager.

Behandlingen er forbundet med lite smerter, da du får satt lokalbedøvelse ved innstikk-stedene (ved trådløft). Etter behandling kan det oppstå hevelser, følelse av stramhet i ansiktet og blåmerker, men dette forsvinner vanligvis etter 1-2 uker.

Vi anbefaler å unngå trening, svømming eller utsette seg for fysiske belastninger de første dagene.

Noen kan oppleve at huden hovner, men dette er normalt og forsvinner etter noen dager. Vi anbefaler at pasienten spiser flytende kost de nærmeste dagene, fordi kraftig tygging kan medføre smerte. Det er viktig at kosten er proteinrik og at man drikker rikelig med veske. Dersom du opplever smerte kan man ta paracet eller ibux, som oftest er nok. Forebyggende kan du ligge på ryggen i noen dager, med pute på hver side av ansiktet så huden ikke blir klemt.

Hvem kan ikke ta trådløft?

• Tendens til å danne kelloide arr/kraftig arrdannelse
  • Autoimmune sykdommer
  • Aktiv akne eller hudinfeksjon
  • Antikoagulasjon behandling